Kolesterol

Kolesterol är det bra eller inte? Hur farligt är det? Hur viktigt är det?

Vad kan man göra med kosten? Är det bra med kolesterolsänkande läkemedel som pravastatin?

Här ska vi reda ut begreppen.

Vad är kolesterol?

Kolesterol är ett sorts fett som finns i kroppen, eller en lipid som det också kallas. En byggsten i din kropp, och i dina celler.

kolesterol_C27H46O

Man brukar prata om olika sorter:

  • HDL-kolesterol, som också kallas det goda eller nyttiga kolesterolet för att det har en skyddande effekt.
  • LDL-kolesterol, som kallas det onda eller skadliga kolesterolet
  • Så finns det också triglycerider, som också är en lipid eller ett fett. Det anses också vara skadligt.

kolesterol_HDL

Historiskt finns det en viss syn på kolesterol. Den går ut på att ”fet kost höjer kolesterolet” och ”högt kolesterolvärde ger hjärt- kärlsjukdom” .

Detta har börjat ifrågasättas mer och mer idag.

Höga kolesterolvärden kanske inte är farliga. Den fettsnåla dieten kanske inte är nyttig, utan kan kanske accelerera problemen.

Läs mer om senaste kolesterolforskningen.

Kolesterolvärden

När man pratar om högt kolesterolvärde så pratar man oftast om totalkolesterolet, LDL + HDL. Tidigare fanns det rekommendationer att totalkolesterolet skulle vara högst 5,0 mmol/l.

Detta har senare visat sig felaktigt. Det är för att kolesterolvärdet mycket väl kan vara 5 hos helt friska personer. Den stora majoriteten av befolkningen har totalkolesterolvärden i intervallet 5-8 mmol/l, och de allra flesta av dem har ingen ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. [ref. Läkartidningen]

Man kan också titta på kolesterolvärdena var för sig. LDL vill man hålla lågt, högst 3,0 mmol/l, medan HDL vill man hålla högt, minst 1,0 mmol/l.

Idag tittar man också på balansen av kolesterolvärdena i kroppen. Då mäter man totalkolesterol genom HDL-kolesterol, alltså (LDL + HDL)/HDL. Här kan man se att ha totalkolesterol på 8,0 och HDL på 2,0 ge kvoten 4,0. Detta har visat sig vara bättre än att ha totalkolesterol på 5,0 och HDL på 1,0 vilket ger kvoten 5,0.

Den skyddande effekten av HDL är alltså mycket viktig. Ett högt kolesterolvärde kan innebära en ökad risk för hjärtsjukdom rent statistiskt, men det beror på. Hög nivå av HDL innebär tvärtom en mycket mindre risk för hjärt-kärlsjukdom.

Att sänka sina kolesterolvärden kanske inte alls är svaret för att minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

Därför ifrågasätts nyttan med att äta kolesterolsänkande läkemedel som t.ex. pravastatin. Särskilt som man menar att risken för biverkningar har underskattats.

”De kolesterolsänkande statinerna minskar risken för att dö av hjärtinfarkt, men endast för män som haft en infarkt tidigare och effekten är beskedlig. Sannolikheten för att en manlig sextioårig infarktpatient är vid liv om fem år är ungefär 90 procent och om han tar en statintablett dagligen ökar den till 92 procent.

Vad de flesta inte vet är att inget statin­experiment har lyckats förlänga livet för kvinnor eller för friska människor.” [ref. DN]

Kroppen producerar själv kolesterol

En del kolesterol får man i sig via födan, men det mesta kolesterolet bildas i kroppen. Kroppen producerar 3-5 gånger mer av det än vad man äter.

Kolesterolet produceras i cellerna och i levern.

Sedan använder kroppen kolesterolet i olika processer.

Det livsviktiga kolesterolet

Kolesterolet är en komponent i cellens yttre skal, det s.k. cellmembranet, som skyddar cellen. Och det finns också inuti cellerna.

Kolesterol finns i hela kroppen och särskilt i hjärnan, i levern och i ryggmärgen.

Kolesterol används när kroppen ska producera olika hormoner i kroppen. Hormoner som kortisol och aldosteron från binjurarna och könshormonerna progesteron, östrogen och testosteron.

Det används också när kroppen ska producera D-vitamin.

Hur kan man påverka sina kolesterolnivåer bäst?

Eftersom kroppen själv producerar kolesterol så är det svårt att sänka det med kosten.

Däremot kan man påverka HDL och LDL med kosten.

HDL kan man öka genom att äta naturligt fett, som t.ex. mättat fett, och genom träning. HDL sänks genom stora mängder snabba kolhydrater.

LDL är lite klurigare. Det är för att det finns olika LDL-partiklar. Detta har man sett genom nyare forskning.

Det finns stora LDL-partiklar och det finns små.  De större LDL-partiklarna verkar inte vara farliga, medan de mindre och tätare är de som är farliga. Det är de som härsknar (oxiderar) och kan fastna i skadad kärlvägg. Då kan de bidra i processen som ger hjärt-kärlsjukdom (vilket beror på andra faktorer också).

hjart_och_karlsjukdomar

När man mäter LDL i blodet så är det främst de stora LDL-partiklarna som påverkar värdet.

De stora LDL-partiklarna ökar med mättat fett i kosten, medan de små farliga LDL-partiklarna ökar av kolhydrater. Antioxidanter sänker LDL-kolesterolet, och minskar risken för att det oxiderar (härsknar)

Det är det som man sett när man mätt kolesterolvärde, att fet kost ger högt kolesterolvärde. Men det är inte det farliga kolesterolet man har mätt då. De små LDL-partiklarna har inte riktigt slagit igenom i testerna.

LDL-värdet ger en viss indikation, men säger inte allt.

Därför är det alltså inte fet kost du ska undvika för att minska risken för hjärt-kärlsjukdom utan kolhydrater.

Kan man äta fett och kolesterol?

Ja, fet mat har en skyddande effekt i din kropp (ökar HDL). Det är naturligt fett, som t.ex. fett från kött, fett från fisk och fett från nötter och oliver (olivolja) som menas.  Däremot transfetter och härdat fett ska alltid undvikas.

Mycket kolhydrater ökar de små farliga LDL-partiklarna som kan bidra i processen som ger hjärt-kärlsjukdom. Ät alltså mindre kolhydrater.

Äggula är det livsmedel som är mest kolesterolrikt. Kolesterol bildas som nämnts själv av kroppen, så äter du mycket kolesterol bildas mindre, och äter du lite bildas mer. Alltså kan du lugnt äta ägg.

Kolesterol i blodet

Kolesterol transporteras runt i kroppen via blodbanan med hjälp av s.k. lipoproteiner. Det är för att det inte är vattenlösligt, så då ”bär” lipoproteinerna med sig kolesterolet i blodet.

blodlipider_triplycerider_kolesterol_fosfolipider

När man mäter kolesterolnivåer i blodet är det egentligen nivåerna av dessa lipoproteiner som man mäter.

Kolesterol och triglycerider transporteras från tarmarnas slemhinnor till levern. Det är kolesterolet som utvunnits ur maten och det som utsöndrats i gallan.

Från levern transporteras kolesterol och triglycerider till kroppens celler med hjälp av LDL-partiklar. Och omvänt transporteras kolesterol från kroppens vävnader till levern med hjälp av HDL-partiklar.